5000
Kurz jako dárek Nenechte se rozložit Nová Psychologie dnes Psychologické kurzy

Portál.cz > Časopisy > Psychologie dnes > Ukázky > Plínky, kojení a psychologie trhu

Plínky, kojení a psychologie trhu

Autor: Jana Rozsypalová | Datum: 3.1.2017 | Vydání: 1/2017

Nikdy jsem si neuvědomila, jak moc psychologie trhu ovlivňuje naše životy. Až do doby, kdy se nám narodil syn. Začal kolotoč neustálého zjišťování, co je pro naše dítě nejlepší, nejvhodnější a nejvýživnější. Co mu určitě neublíží a co bude nejlépe rozvíjet jeho smysly a osobnost. Co vše pro jeho zdravý vývoj můžeme udělat a co nakoupit.

Plínky, kojení a psychologie trhu

Což o to, k informacím má člověk v dnešní době snadný přístup. Ovšem to může být i na škodu, když vám různé zdroje radí různě, a mnohdy si i protiřečí. Z tlampačů v obchodních domech na vás ze všech stran sypou informace o zaručeně nejkvalitnějších produktech pro spokojené bříško vašeho miminka či o nejměkčích plínkách pro jeho klidné noci. Vystresovaný prvorodič může potom snadno podlehnout svodům reklamních triků, slibujících přímo mateřskou péči. Z psychologického pohledu prochází tento prvorodič zásadní životní změnou a nachází se v krizovém období. Stává se zranitelným vůči marketingovému tažení a vhodným kandidátem na stálého spotřebitele, tedy zákazníka. Jen ho k sobě připoutat.

Co chcete i co nechcete

V rámci honu na zákazníky – tedy koncový prvek tržního systému – hrají klíčovou roli výzkumy či průzkumy spotřebitelského chování. Trh je přesycen množstvím nejrůznějších nabídek, výrobků a produktů. Není proto divu, že se obchodníci všemožně snaží získat informace o svých zákaznících a konkrétními gesty zaútočit na uspokojení jejich potřeb. Případně jim onu potřebu nenápadně vnutit. Přímý marketing, jehož výchozím bodem tyto výzkumy či průzkumy jsou, se tak v rukou firem a obchodníků stává významným nástrojem pro získávání a udržení si spotřebitelů. Podstatou přímého marketingu je zaměřenost na určité cílové skupiny potenciálních zákazníků a efektivní komunikace s nimi. K tomu, aby tato komunikace byla efektivní, musí daná firma zjistit několik základních věcí: co spotřebitel chce, co vyžaduje a co si přeje. A mnohdy i to, co nechce a nemá rád. Aby informace obchodníci od lidí získali, nabízejí často členství v klubu příslušného podniku, z něhož plynou zákazníkovi určité výhody, jako jsou zákaznické slevy, akční nabídky apod. Samozřejmě, není to zadarmo: výměnou za to platíme informacemi o svých preferencích.

Zákazníci, kteří procházejí určitou životní změnou, jsou pro marketingové strategie vhodným cílem. Popsal to před několika lety Charles Duhigg v článku How Companies Learn Your Secrets v The New York Times. Tito zákazníci, reprezentovaní např. prvorodiči, jsou totiž nejvíce náchylní ke změně, tzn. nejvíce ovlivnitelní v rozhodování, který produkt budou využívat. Ovšem mezi citlivé spotřebitele nepatří pouze prvorodiči, ale rodiny s malými dětmi obecně. Jejich životní styl se totiž neustále přizpůsobuje potřebám dítěte. Výzkum The impact of ethical concerns on family consumer decision-making, publikovaný v časopise International Journal of Consumer Studies (Carey, Shaw, Shiu, 2008), se zabýval např. spotřebitelským chováním rodičů malých dětí v rámci etického pohledu a změnami v jejich rozhodování, které s sebou přineslo právě narození jejich potomka. Většina dotazovaných uvádí, že se s příchodem dítěte do jejich života začali více zajímat o výrobky ekologicky prospěšné nebo podporující zdravé životní prostředí. Při odhalení životních změn, kterými zákazníci nejrůznějších obchodů a firem procházejí, lze potom snadno zacílit vhodně zvolenou reklamní kampaň na podporu prodeje produktu, který budoucího spotřebitele osloví a stane se jeho „potřebou“.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu PSYCHOLOGIE DNES č. 1/2017 nebo v On-line archivu.


Hodnoťte a doporučte:



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Výroční konference Škola komunikace