5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2016 Připravujeme nový speciál Nová Psychologie dnes   Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > Ukázky > Jedničky za trvalou, brufen a pračku

Jedničky za trvalou, brufen a pračku

Autor: Jan Nejedlý | Datum: 4.4.2017 | Vydání: 4/2017

Scenáristu Petra Jarchovského netřeba příliš představovat. Filmy jako Šakalí léta, Pelíšky, Želary nebo Občanský průkaz hovoří za své. Nedávno autor rozvířil společenskou diskusi dramatem Učitelka. Snímek o kantorce základní školy, zneužívající své postavení, zavádí diváky do časů normalizace. Třídní učitelka, kovaná komunistka, využívá rodiče žáků k různým privátním službám, za což se odvděčuje dobrým prospěchem dětí. Žáky, jejichž rodiče odmítnou její hru, naopak vystaví psychickému teroru, což vede až ke kolapsu jedné z dívek. Následná rodičovská schůzka se mění v soudní tribunál, v němž má hlavní slovo naše ochota nechat se korumpovat.

Jedničky za trvalou, brufen a pračku

Jak se podle vás měnil obraz tuzemského kantora na filmovém plátně?

To je téma na diplomku. Spíš bych řekl, které učitelské figury ve mně zanechaly nějaký otisk. Naprosto zásadní pro mě byl František Smolík v Krejčíkově Vyšším principu. To je opravdu pozitivní příklad kantora, který sebere odvahu, aby navzdory obrovskému riziku pronesl známá slova o vyšším principu mravním a vraždě tyrana. Potom byl nesmírně pěkný obraz učitele v Obecné škole. Kontroverzní kantor Igor Hnízdo dokázal jednu důležitou věc – dát svým žákům následováníhodný příklad. Do třetice bych zmínil úžasné Žákovy parodie Škola základ života a Cesta do hlubin študákovy duše, které dodnes v té komediální rovině fungují.

Jaký vůbec máte vztah k učitelům?

Velmi kladný. Sám jsem původně chtěl být učitelem. Nastoupil jsem na pedagogickou fakultu, a to ne proto, že na peďáku brali, ale protože jsem chtěl skutečně učit češtinu a výtvarnou výchovu. Jenže v závěru 80. let byla pedagogická fakulta obludně zpolitizovaná. Učili tam úplné relikty a příšery, které už se v té době na jiných školách nevyskytovaly. Dost jsem tam trpěl, proto jsem po třech semestrech přestoupil na FAMU. Spíš jsem hledal ostrůvek svobody, než že bych si o sobě myslel, že jsem umělec. Nakonec jsem taky na FAMU dodnes zůstal jako učitel. A můj zájem o kantorské povolání dokládá i film Učitelka. To, co jsem prožíval na základce, ve mně zůstalo uložené až do mých osmačtyřiceti, kdy jsem o tom napsal scénář. Vnímal jsem to jako velmi důležitou věc. Léta školní docházky jsou formativní léta, kdy je podstatné, s kým se potkáte a kdo vás ovlivní.

Zatímco jiní filmaři v poslední době zobrazují na plátně zejména karikatury učitelů, vy jste snímkem Učitelka stvořil přímo monstrum.

Naším primárním cílem nebylo udělat film o školství. Škola je tu zástupný model pro společnost jako takovou. Umožnilo nám to ukázat sociologický vzorek tehdejší společnosti a její reakci na bezpráví. Tím, že jsem něco podobného na vlastní kůži zažil, se mi to jen snadněji fabulovalo. Hlavně šlo o to ukázat ochotu nechat se korumpovat, která byla sice tehdy nějak dobově podmíněná, ale v podstatných rysech byla stejná jako dneska. Nechtěli jsme udělat zprávu o komunismu, ale o korupci, jak se může obrátit proti nám i našim potomkům a jak je dobré se zlu, které reprezentuje naše učitelka, dokázat postavit.

Nakolik je postava učitelky oproti skutečnosti zveličená?

Není zveličená, je jen udělaná přitažlivější, aby byla důstojnějším protivníkem. Ve skutečnosti ta osoba byla daleko primitivnější, méně rafinovaná. I některé události jsou podány dramatičtěji. Dívenka, kterou učitelka šikanovala, se zhroutila a odmítla chodit do školy. Do scénáře jsem přidal, že si chtěla i sáhnout na život. Ale skutková podstata, která se ve filmu ukazuje, v podstatě odpovídá realitě.

Prozrazovala opravdu dotyčná učitelka žákům, jejichž rodiče jí šli na ruku, dopředu cvičení, z nichž měli být zkoušeni?

Jasně. Takhle to měla vymyšlené. To bylo její platidlo, směnná věc. Vy mi uděláte trvalou, opravíte pračku nebo seženete nedostatkový brufen a Pepíček dostane dobrou známku. A jak to zařídit, aby měl dobrou známku? Bude vědět, na co se ho zeptám.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Rodina a škola č. 4/2017 nebo v On-line archivu.


Hodnoťte a doporučte:



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Schola pragensis Rozumíme penězům Všechny učebnice pro základní a střední školy