5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2016 Zdrava 5 Připravujeme nový speciál Nová Psychologie dnes   Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > Ukázky > Na návštěvě v alternativní Scio škole

Na návštěvě v alternativní Scio škole

Autor: Veronika Zavřelová | Datum: 4.4.2017 | Vydání: 4/2017

Není vám lhostejná kvalita vzdělání pro vaše děti, hodně o věcech kriticky přemýšlíte, neplavete s proudem, netoužíte po šablonách, jste flexibilní a výborně tolerujete změny? Možná je Scio škola pro vás a vaše potomky jako stvořená.

Na návštěvě v alternativní Scio škole

Když jsem jednoho jarního, ale velmi chladného rána mířila do Scio školy na Pošepného náměstí v Praze 11, nemohla jsem se ubránit vzpomínce na výjevy z filmu Bota jménem Melichar. Budova jako by vypadla ze scénáře vlastně kteréhokoliv osmdesátkového filmu se školní tematikou. Uniformní architektura velkého pražského sídliště navozuje anonymitu a lehký splín. O to více jsem byla zvědavá, co se bude dít za nenápadnými prosklenými dveřmi.

Průvodkyní po zákoutích školy a tajů zdejšího vzdělávání mi byla optimisticky naladěná Nela Vokrojová, s níž jsem se hned dala do řeči. Heslo konceptu soukromých základních škol Scio zní: „Změna je trvalý stav.“ Celá filozofie vzdělávání je založena na předpokladu, že změna je jedna z mála jistot, které máme, a je vhodné se naučit na ni adekvátně reagovat a umět s ní pracovat. Tomuto poslání se přizpůsobuje každý školní den.

V letošním školním roce u nás fungují čtyři Scio školy – dvě v Praze, po jedné v Brně a Olomouci. Do následujících let jsou v diskusi další místa zejména v Praze, ale i jinde, kde lidé projeví o tento způsob vzdělávání zájem. Z podstaty soukromého školství se zde platí školné, které činí 7000 Kč za měsíc.

Průvodci a vrstevnické učení

Založení školy by se mohlo nejlépe popsat analogií projektového managementu. Společnost Scio na základě výběrového řízení vybere ředitele nově vznikající školy, který si následně vybírá spolupracovníky a spolu „staví“ školu. Už podle zadání předpokladů na tuto pozici je zřejmé, že šanci mají lidé přemýšliví, kritičtí, jasně formulující názor, vůdčí typy, zároveň se schopností empatie, sociálního cítění a velmi flexibilní. Pedagogické vzdělání není nezbytným předpokladem, spíš se cení smysluplná zkušenost s prací s dětmi (např. Skaut) nebo přenositelné manažerské dovednosti. Mezi ředitelem a dalšími průvodci a následně i žáky však není hierarchické rozvrstvení, všichni si vzájemně tykají a oslovují se křestním jménem.

Pohlédneme-li na koncept Scio školy, dalo by se říct, zapomeňte na vše, co víte o (ne)fungování českého základního školství, ať už z pohledu vlastní žákovské zkušenosti, nebo z pohledu pedagoga. Dospělé osoby ve Scio školách mají roli průvodce (nikoli učitele), který děti doslova provází na cestě za objevováním a poznáváním. To funguje na principech projektové výchovy, tradiční rozdělení na školní předměty se neuplatňuje. Projekty jsou rozděleny tematicky. Každý projekt trvá zhruba dva týdny až měsíc a s dětmi na něm pracují dva průvodci.

Ve škole je 16 průvodců a 120 dětí ve věkově heterogenních skupinách, tzv. kolejích. Všechny podklady a materiály si vypracovávají průvodci a děti svoje vlastní. Neučí se podle učebnic, výjimkou je výuka matematiky metodou prof. Hejného.

Probíraná témata se volí také podle toho, o co mají děti zájem, což se zjišťuje např. pomocí ankety. V pražské škole, která funguje druhým rokem, jsou aktuálním tématem Keltové. Dané téma děti zkoumají z nejrůznějších úhlů (historie, zeměpis, sociokulturní pohled), vyhledávají si k němu texty, tvoří prezentace.

Děti samy si před začátkem projektu dávají cíle, čeho chtějí dosáhnout, což se odvíjí od výchozích, velmi individuálních znalostí tématu. Hodnocení, lépe zpětná vazba, je ve všech případech slovní a probíhá několikrát v průběhu projektu. Znázorňuje se také graficky jako na teploměru. Probíhá i tzv. vrstevnické učení, kdy se děti učí od sebe navzájem.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Rodina a škola č. 4/2017 nebo v On-line archivu.


Hodnoťte a doporučte:



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Kores Rozumíme penězům Budování kapacit pro rozvoj škol II. Všechny učebnice pro základní a střední školy