5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2016 Zdrava 5 Právě vyšel nový speciál Nová Psychologie dnes   Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > Ukázky > Učitel tance býval celebritou své doby

Učitel tance býval celebritou své doby

Autor: Jan Nejedlý | Datum: 6.1.2017 | Vydání: 1/2017

Běžný kantor začíná hodinu slovy: „Dobrý den, posaďte se!“ Učitel Jakub Vavruška v úvodu svých lekcí říká: „Pánové, dámy, prosím, zadejte se!“ Je totiž učitelem tance a zároveň majitelem Taneční školy Vavruška, jedné z největších škol svého druhu u nás. Povídali jsme si o fenoménu tanečních kurzů v 21. století i o specifice pedagogické práce na parketu a za katedrou.

Učitel tance býval celebritou své doby

Existují taneční i jinde ve světě, nebo je to naše specifikum podobně jako velikonoční pomlázka a houbaření?

Taneční, jak je známe u nás, jsou fenoménem, který se vyskytuje v Čechách, na Slovensku a částečně také v Rakousku či Bavorsku, tedy v podstatě na území bývalé monarchie. Taneční kurzy najdete samozřejmě i v jiných zemích, ale nikde to není tak tradiční a masová záležitost, navíc spojená se společenskou atmosférou jako u nás. V Německu se chodí na kroužek tancování v džínách a tričku do školní tělocvičny. Ve Vídni sice mají taneční kurzy, kde se připravují mladí třeba na ples v Opeře, ale je to velmi drahá záležitost pouze pro společenskou smetánku.

Taneční kdysi patřily k jakémusi přechodovému rituálu, kdy se dětský věk překlápěl k dospívání. Někteří hoši se tam možná poprvé dotkli dívky...

I dnes se řada kluků hlásí do tanečních proto, aby se seznámili s dívkami. Faktor seznamování a prvních větších lásek s tanečními pořád souvisí. Samozřejmě spousta mladých chodí i na diskotéky nebo do klubů, ale přeci jen první dospělou večerní společnost ve smyslu opravdového plesu zažije drtivá většina mladých právě až v tanečních. Je to také další prostředí, kde poznají nové lidi a rozšíří si okruh přátel.

Jak se liší dnešní taneční od toho, co zažívaly předchozí generace?

To podstatné, tedy výuka standardních a latinskoamerických tanců, zůstává. Samozřejmě se za tu dobu změnila taneční hudba. Dříve se tančilo za doprovodu klavíru nebo malého hudebního tělesa, dnes se užívá především reprodukovaná hudba. Hrají se – alespoň u nás – modernější věci včetně současné pop music. A vyvíjí se i společenské oblečení. Pro kluky už nejsou povinné rukavičky, už nemusí všichni nosit černého motýlka, mohou mít pestřejší vzor nebo kravatu. Ale je to i ve způsobu vedení kurzů, už to není takový přísný dril, jako tomu v některých tanečních školách bývalo dříve.

Dá se říct, že modernější háv taneční u nás zachránil?

Jsem o tom přesvědčen. Po revoluci taneční bojovaly se zkostnatěním. Předtím fungovaly jaksi samospádem, kulturní nabídky taky nebylo tolik. Dneska se snažíme dělat taneční moderně, se zápalem, aby se mladí bavili a nebrali to jen jako nudnou povinnost. Že jsme to snad vzali za správný konec, dokazuje, že máme každý rok více zájemců. Dnes už je musíme občas i odmítat, byť třeba v Praze otevíráme čtrnáct paralelních základních kurzů pro středoškoláky.

Vašim kurzům prý přezdívali „disko taneční“…

Tak o nás mluvila konkurenční taneční škola, která nepochopila principy dnešní doby. Snažili se žít ze slávy svého zakladatele, který byl nepochybně skvělý v roce 1950, jen si nevšimli, že v kalendáři od té doby uplynulo šedesát let. Kasali se třeba tím, že na rozdíl od nás mají živou hudbu i v rámci běžných lekcí, ale už neříkali, že to obnášelo jednoho pianistu, který připomínal spíše muzejní exponát. Stále břinkal na piáno Ježka nebo Suchého a Šlitra, což jsou krásné melodie, mám je nesmírně rád, i u nás je občas hrajeme, ale nelze na nich postavit celý program. Všechno se vyvíjí, i hudba a tanec, a není možné hrát a učit šedesát let stejně. Tím mladou generaci nemůžete zaujmout. Zatímco my jsme každý rok jeden kurz přidávali, tato taneční škola ho musela ubírat. Dnes už v podstatě nefungují.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Rodina a škola č. 1/2017 nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Kores Rozumíme penězům Budování kapacit pro rozvoj škol II. Všechny učebnice pro základní a střední školy