5000
Kdo mi vypnul mozek? Audioteka.cz Kurz jako dárek Nenechte se rozložit Nová Psychologie dnes

Portál.cz > Časopisy > Psychologie dnes > Ukázky > Emoční jedlíci

Emoční jedlíci

Autor: Zuzana Daňková | Datum: 27.6.2017 | Vydání: 7-8/2017

Je vám příjemné něco přežvykovat nebo chroupat? Neustále musíte něco ujídat a úplně vás to paralyzuje? Poskytuje vám jídlo obrovskou úlevu? Je pro vás způsobem relaxace? Věříte, že konkrétní potravina (třeba čokoláda) vám dokáže změnit náladu? Pak patříte mezi tzv. emoční jedlíky.

Emoční jedlíci

Proč nás jídlo uklidňuje?

Některé potraviny zvyšují množství neurotransmiterů v mozku, případně vyvolávají jiné biochemické změny, které přinášejí úlevu. To je také častý důvod, proč mají lidé tak rádi čokoládu. Některá jídla si v duchu spojujeme s určitými emocemi. Zkuste si sami pro sebe vyslovit slovo „čokoláda“. Jídlo máme také neoddělitelně spojeno s oslavami a volnými dny. Když něco slavíme, cítíme se dobře. Určitá jídla nás uklidní víc než jiná. Platí to bohužel zejména pro potraviny s vysokým obsahem tuku a cukru (mezi uklidňující pokrmy patří například bramborová kaše, makarony se sýrem, smažené brambůrky nebo kuře dušené na zelenině. Jídlo nás zbavuje nepříjemných pocitů, odvádí naši pozornost od toho, co nás trápí.

Zaměstnáme-li se nějakou činností, například jídlem, zeslabíme tím vědomí, že nám není psychicky dobře. Jídlo může být zajímavou, a tím pádem uklidňující aktivitou. Shánění potravin, přemýšlení o tom, na co máme chuť, příprava jídla i uklízení po vaření vyžadují spoustu energie. Při těchto činnostech máme pocit, že se věnujeme něčemu smysluplnému a nemarníme čas.

Jiné myšlenky

Chcete-li se emočního přejídání zbavit, budete muset postupně změnit také svůj názor na uklidňující vlastnosti jídla. Pokud jste přesvědčeni, že zvládat stres vám pomůže jedině jídlo, pak pro vás bude těžké najít jiné způsoby, jak si zlepšit náladu. Pokud máte jídlo hluboce propojené s pocity klidu, bude pro vás zřejmě velmi obtížné tuto vazbu přerušit. Pomohlo by vám, kdybyste dokázali začít uvažovat pozitivněji. Pesimistické myšlenky vaši situaci jen zhoršují a potřebu uklidnit se ve skutečnosti jen prohlubují. Naučte se, jak myšlenky, které vás obvykle napadají, nahradit něčím útěšnějším. Pokud se vám podaří zaplnit mysl uklidňujícími a uvolňujícími obrazy a úvahami, snížíte nebezpečí, že se budete ve stresu a v těžkých chvílích uchylovat k jídlu.

Řízená imaginace

Využijte sílu myšlení a navoďte si živou představu bezpečného a klidného místa, kde můžete načerpat energii. To je vhodné, když je člověk vzdálen tisíce kilometrů od skutečné pláže a na lázeňský pobyt nemá dost peněz. Vizualizace mohou opravdu jako prostředek uklidnění nahradit jídlo. Vyberte si nějaké velmi klidné prostředí. Může to být místo, kde jste byli kdysi na dovolené, ale také něco obyčejného, jako je vaše skutečná ložnice nebo imaginární zahrada. Mějte na paměti, že se tam musíte cítit bezpečně a uvolněně. V myšlenkách se tam přeneste a snažte se vyvolat si všechny smyslové vjemy. Pokud jste zvolili mořské pobřeží, vybavte si, jak moře voní, jakou barvu má obloha a jak je tam teplo. V ložnici se zase zaměřte na to, jaký je na dotyk váš polštář nebo jakou barvu má přikrývka. Důležité je představit si co nejvíce smyslových detailů. Budou sloužit jako podněty pro mozek, abyste získali pocit, že na daném místě skutečně jste. Představujte si, že sjíždíte na kánoi klidnou řeku, vznášíte se ve vesmíru, procházíte se po alpské louce, jdete po cestičce na nějakou horu, noříte se do vany plné horké vody, sedíte na balkoně s vyhlídkou na oceán nebo ležíte na ostrově v teplém písku.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu PSYCHOLOGIE DNES č. 7-8/2017 nebo v On-line archivu.


Hodnoťte a doporučte:



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Výroční konference Škola komunikace