5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2016 Zdrava 5 Připravujeme nový speciál Nová Psychologie dnes   Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > Ukázky > Smích před tabulí

Smích před tabulí

Autor: Jiří Karban | Datum: 7.6.2017 | Vydání: 6/2017

Vytříbený smysl pro humor je dar. Ten, komu byl dán, bývá obvykle šťastnější. Jak známo, dobře použitý vtip je něco jako světlo v temnotách. Při vhodném zacílení bourá bariéry mezi lidmi a řeší neřešitelné situace. V rodinném prostředí stejně jako ve školách bychom s ním neměli šetřit.

Smích před tabulí

K tomu, aby byla ve třídě občas legrace, není nutné šaškovské oblečení a červený nos. Stačí, když se pedagog nebere smrtelně vážně. Slovní odlehčení výuky rozhodně nenaruší učitelskou autoritu a kvalitu předávaných znalostí. To největší umění ovšem spočívá v jediném: zvolit vhodný moment, kdy si dotyčný může dovolit být takzvaně vtipný. Není nic horšího, než když humorný pokus žáci většinově pochopí jako výsměch nebo aroganci. Trapas! Je dobré brát v úvahu, že úspěch či neúspěch zmíněného působení totiž souvisí s připraveností publika.

Humor v rozvrhu

Vtip je v tom, že učitel často netuší, jak jsou jeho svěřenci zformováni z rodin. Vždyť není humor jako humor. Dalo by se říct, že humoristických stylů je více než náboženských směrů anebo cizích jazyků. Ne každý s každým si musí rozumět. Pokud toto vezmete v úvahu, snadno dojdete k přesvědčení, že dětem je nutné dávat lekce humoru. Optimisticky vzato, na světě pak bude více legrace a méně nedorozumění.

Určitě by pomohl školský reformátor, který by odvážně zavedl nový povinný předmět s názvem „humor“. Cíl by byl jasný: zpřístupnit maximální množství uměleckých děl, v nichž lze najít humoristické zaměření. Představte si, že žactvo s ohledem na věk systematicky vstřebává to podstatné z literatury, filmu, divadla a také z televizní a žurnalistické tvorby. A že součástí výuky jsou tréninkové semináře, jak třeba nenásilně vytvářet komické situace, jak v běžném životě komunikovat s pomocí humorných prostředků, jak s vtipem odolávat manipulacím nebo přímo agresivním tlakům. Říkáte, že je to jen zábavné sci-fi, protože takový reformátor do českého školství nepřicválá ani po podzimních volbách? A kdyby náhodou ano, byl by nejprve zesměšněn ve večerním zpravodajství a poté odvezen do psychiatrické léčebny? Jistě. To však ještě neznamená, že škola nemůže pomoci.

Co je vám k smíchu?

Například učitelé literatury nebo jejich kolegové, kteří se zabývají alespoň částečnou mediální výchovou, mají možnosti, které jistě dokážou přetavit v účinné působení. Důležité je zmapovat rozhled a vkus současných školáků. Co jim vlastně připadá vtipné? A jak jsou na tom s humoristickým cítěním jejich nejbližší? Anketa nebo diskuse ve třídě možná přinesou zajímavé výsledky.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Rodina a škola č. 6/2017 nebo v On-line archivu.


Hodnoťte a doporučte:



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Rozumíme penězům Budování kapacit pro rozvoj škol II. Všechny učebnice pro základní a střední školy